Ziekenhuis met GOESTING!

06/08/2018

Het Regionaal ziekenhuis Heilig Hart Leuven is het eerste ‘Bedrijf met GOESTING!’. Dat label kregen ze van ‘Make me Fly!’, een organisatie uit Heverlee gespecialiseerd in fijner (samen)werken en in welzijn en welbevinden op het werk. Els Deboutte van Make me Fly! en Sabine Verslegers HR-directeur van het Heilig Hart vertellen enthousiast over de aangename samenwerking tussen deze twee Leuven MindGate-leden.

Sabine (uiterst links) en Els (tweede van rechts) ondertekenen samen het ‘Bedrijf met GOESTING!’-charter.

In 2016 prijkt Els Deboutte op de cover van Ondernemers naar aanleiding van haar boek ‘GOESTING! Opnieuw plezier vinden in je werk én je leven’. Toen had ze het al over een eigen label voor ondernemingen: ‘Bedrijf met GOESTING!’. “Voor ik zelfstandige werd, werkte ik zelf heel wat jaren in HR. Wij namen toen vaak deel aan labels zoals ‘beste werkgever’ en ‘topbedrijf’. Wat me toen opviel was dat je vooral goed moest kunnen schrijven. Want het verslag dat je als HR schreef, woog toch zwaar door vond ik. Daarnaast ligt het zwaartepunt bij zo’n labels ook altijd op meten hoe de situatie nu is. Maar je moet niet alleen het resultaat belonen, maar ook de inspanning ernaartoe. En dat willen wij doen met ons eigen label. Wij willen bedrijven belonen die gewoon keihard hun best doen, los van vragenlijsten of risicoanalyses. Want die doen ze toch al.” En die insteek sprak Sabine Verslegers aan toen ze het Ondernemers-artikel onder ogen kreeg. “Ik wist niet dat zo’n label bestond, maar toen ik het artikel las, wou ik er meteen mee aan de slag. Soms kan het gebeuren dat je iemand ziet of iets leest en weet: dat is het. Dat is wat we zoeken.” 

Dichtbij beter

En zo gezegd, zo gedaan. Sabine nam contact op met Els en ze startten samen met een traject op maat in het najaar van 2016. Maar voor zo’n traject wordt opgestart, moet er wel aan een aantal minimumvoorwaarden voldaan zijn. Els: “We werken met drie pijlers. Je moet voelbaar en merkbaar focussen op duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Met het Heilig Hart hebben we bijvoorbeeld gewerkt rond de 55-plussers met werkgoesting. De tweede pijler is mentale veerkracht. Dat gaat dan over het herkennen van signalen van stress en burn-out. Maar evengoed over omdenken en talentgericht leiderschap. En als laatste moet je ook inzetten op fysieke gezondheid. Dat is in deze context misschien wat paradoxaal omdat een ziekenhuis altijd focust op fysieke gezondheid. Maar ook hier werken mensen die niet per se met hun eigen gezondheid bezig zijn.” 

Sabine: “De kernwaarden van ons ziekenhuis zijn: aandacht geven, zorgen bieden, uitblinken en samenwerken. Onze slogan luidt ‘Dichtbij beter’. We willen dichtbij onze patiënten staan maar ook dichtbij onze medewerkers. We willen rechtstreeks van de mensen op de werkvloer horen waar het hapert of wat er leuk zou zijn. Zo weten we of we op dezelfde weg mogen verdergaan of andere accenten moeten leggen. Het zijn de medewerkers die ons ziekenhuis maken. Daar staat of valt alles mee. Zijn je medewerkers goed omkaderd? Worden die gedragen en ondersteund? Er wordt tegenwoordig veel verwacht van werknemers en de werkdruk ligt hoog. Dus dan is het maar logisch dat je iets terugdoet. Als wij zorg geven aan onze mensen, dan zullen zij goed zorgen voor de patiënten.” 

Wat het bedrijf zelf al goed doet, neemt Make me Fly! mee in hun traject. Want het is niet de bedoeling om los van het bestaande welzijnsbeleid te werken. Els: “Wij geven eigenlijk een paraplu mee. We gaan samen kijken wat je al doet en wat je al gemeten hebt. Zo deed het Heilig Hart als iets rond het herkennen van signalen van burn-out, dus dat zetten we dan samen met hen mee op de rails. Maar het is niet voldoende om iets negatief te vermijden. Je moet ook het positieve weten te ontketenen, want daar haal je je energie vandaan. We merken ook dat een management vaak al veel doet, maar dat de mensen dat niet altijd weten en dus ook niet appreciëren. Mensen kijken te vaak naar wat slecht is in plaats van wat er wel al goed is. Met ons label willen we de nadruk leggen op wat wel al goed is. We reiken het daarom ook uit térwijl een bedrijf goed bezig is, we wachten niet tot alles perfect is. Want als je wacht tot alles perfect is, dan raakt iedereen gedesillusioneerd. Perfect is het nooit en dat moet je ook hardop durven zeggen.”

--740--pg_xx_heilig_hart_08_lr.19a03a1869ae.jpg

Sabine Verslegers HR-directeur van het Heilig Hart

10 op 10

Het welzijnsbeleid van het ziekenhuis bestaat uit 10 punten. Zo is er o.a. een tevredenheidsenquête, wordt er ingezet op psychosociaal welzijn en zijn de maaltijden aangepast aan een gezonde levensstijl. Een van die 10 punten zijn de ‘open tafels met Katrien’, een tweemaandelijks moment waarbij medewerkers de kans krijgen om van gedachten te wisselen met de Algemeen Directeur Katrien Van Gerven. Ook Sabine neemt telkens deel aan die open tafels. “Elke open tafel krijgt op voorhand een bepaald thema. Denk aan welzijn, uurroosters, sportevenementen… Medewerkers die zich door zo’n thema aangesproken voelen, mogen zich kenbaar maken. We proberen wel altijd te zorgen dat de groep bestaat uit mensen van verschillende departementen, want elke afdeling heeft zijn eigen insteek. En dan debatteren we tijdens de lunch een uurtje. Al moet ik wel zeggen dat dat uur vaak uitloopt.” Dankzij zo’n initiatieven houdt het Heilig Hart de drempel ook laag. “We willen één grote familie zijn. En dat kan hier ook. We zijn geen al te groot ziekenhuis. Iedereen kent iedereen hier. En dat willen we zo houden. Je mag ook niet vergeten dat patiënten niet kiezen voor een ziekenhuis, maar voor een arts. Maar die arts kan het niet alleen. Hij kan wel handelingen stellen, maar het is de verpleegkundige die de rest doet. En als je dan als verpleegkundige iets bij de patiënt opmerkt, maar je ziet de arts niet… Hier zit die arts op dezelfde gang, je werkt kort bij elkaar, er is patiëntenoverleg… Voor mij is dit ziekenhuis een parel die we moeten koesteren.”

Nooit af

Het Heilig Hart ziekenhuis is niet alleen een bedrijf met goesting, ook de mensen werken er met veel goesting. Els: “Ik woon in de buurt, ik sport en heb kinderen. Ik kom dus al eens op een spoedafdeling. En hier merk je ook dat mensen echt wel met hun goesting werken. Dat konden we sowieso al vaststellen toen we met het traject begonnen, maar dat werd ook bevestigd tijdens de initiatieven en door de mensen waarmee we samenwerkten. Ze voelen dat er zorg aan hen wordt gegeven, zelfs als het eens wat moeilijker gaat. De mensen staan hier open voor verwondering. En ze willen er iets mee doen. Dat vonden wij dan ook zo tof hier.” Maar het werk is nog niet af. Sabine: “Het is een neverending story. Je kan niet voor iedereen goed doen en iedereen legt andere nadrukken. Maar het is voor ons heel belangrijk dat je de dingen kan benoemen. We zijn mensen, we zijn gelukkig geen machines die perfect geprogrammeerd zijn. Dit is een bedrijf dat gemaakt wordt door zijn mensen, zijn artsen, zijn medewerkers. En daarop moet je inzetten. Zij doen het, zij hebben de kennis, de vaardigheden en de persoonlijkheid. Wij selecteren medewerkers rekening houdend met vier competenties gebaseerd op onze waarden, namelijk klantgerichtheid, loyaliteit, samenwerken en integriteit. Die vier kenmerken verbinden ons hier ook. Het heeft geen zin om mensen aan te trekken, om die dan terug te laten gaan. Je hebt er alle belang bij om ze te houden en dus goed voor hen te zorgen. En dat is iets dat we, ook na het krijgen van dit label, zullen blijven doen.”


Tekst: Jolien Vandeven - Foto’s: Dirk Leemans

Bron: VOKA Ondernemers Zomereditie 2018
https://dig-publication.instan...